?
Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Täältä löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Otathan rohkeasti yhteyttä asiakaspalveluumme, jos et löytänyt vastausta etsimääsi kysymykseen.

Yleiset

  • Olen saanut Kontio Perinnältä kirjeen. Miten minun tulee toimia?
    Maksumuistutuksen tai maksuvaatimuksen saatuasi on helpointa maksaa velka pois kirjeessä mainituilla tiedoilla vaadittuun päivämäärään mennessä. Mikäli haluat neuvotella pidemmästä maksuajasta tai maksusuunnitelmasta, ota viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme, asioihin löytyy kyllä ratkaisu. Yhteydenotto tulee tehdä perintäkirjeessä annettuun eräpäivään mennessä. Asiakaspalvelumme auttaa, jos tarvitset selvitystä asiaan.
  • Minulle on soitettu Kontio Perinnästä, mutta en ehtinyt vastaamaan. Mitä asia koskee ja miten minun kannattaa toimia?
    Ota mahdollisimman nopeasti yhteyttä asiakaspalveluumme, niin voimme yhdessä selvittää yhteydenoton syyn.
  • Mistä saan kopion laskusta?
    Ota yhteyttä asiakaspalveluumme mahdollisimman pian, sieltä saat kopion laskusta.
  • Mistä Kontio Perintä on saanut tietoni?
    Kaikkien asiakkaidemme tiedot tulevat toimeksiantajilta. Toimeksiantajat voivat olla yrityksiä tai yksityishenkilöitä, jotka ovat jättäneet perittäväksi erääntyneen laskun. Käytössämme olevat luottotiedot ovat peräisin luottotietoyhtiöstä ja voimme selvittää ulosottotietoja tarvittaessa ulosottoviranomaisten avulla. Osoitetietoja päivitämme väestötietorekisteristä.
  • Miten saan yhteyden Kontio Perintään?
    Voit soittaa asiakaspalveluumme sen aukioloaikoina. Halutessasi voit asioida myös sähköisesti yhteydenottolomakkeen kautta tai sähköpostilla. Asiakaspalvelumme yhteystiedot ja aukioloajat.
  • Voiko perintäasioita hoitaa toisen henkilön puolesta?
    Perintäasioiden hoitaminen toisen puolesta onnistuu kirjallisen valtuutuksen eli valtakirjan avulla. Valtakirjan perintäasioiden hoitamiseen saat kyseiseltä henkilöltä. Valtakirja tulee toimittaa Kontio Perinnälle joko sähköpostilla tai postitse osoitteeseen Kontio Perintä, Aleksanterinkatu 17 B, 15110 Lahti.
  • Sain Kontio Perinnältä perintäkirjeen, mutta mielestäni asiassa on tapahtunut virhe. Miten voin selvittää tilanteen?
    Joskus perintään voi siirtyä saatava, jonka oikeellisuudesta osapuolet eivät ole yksimielisiä. Tällöin suosittelemme ottamaan pikaisesti yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta asia voidaan selvittää ilman turhaa viivästystä. Kontio Perinnän asiakaspalvelu auttaa ja opastaa, miten kannattaa toimia ja minne voi tarvittaessa toimittaa reklamaation.
  • Miten voin reklamoida virheellisestä perintäkirjeestä?
    Reklamaatio kannattaa aina tehdä kirjallisesti, jotta kaikki reklamaatioon vaikuttavat asiat tulevat huomioiduksi myös jatkokäsittelyssä. Reklamaatiossa tulee olla eriävän näkemyksesi lisäksi mahdollisimman tarkasti reklamaation syyt sekä lähettämästämme kirjeestä löytyvä asianumero. Reklamaation tulee olla Kontio Perinnällä viimeistään lähettämämme kirjeen eräpäivänä. Valituksen voit laittaa kirjallisesti postitse, sähköpostilla tai yhteydenottolomakkeella.
  • Olen tehnyt reklamaation laskusta jo ennen perintäkirjettä. Miten kannattaa toimia?
    Tässä tapauksessa kannattaa olla pikaisesti yhteydessä asiakaspalveluumme, niin asia saadaan selvitetyksi. Tässä tapauksessa tieto reklamaatioista ei ole vielä saapunut toimeksiantajalta meille ja perintäkirje on lähetetty. Suosittelemme, että teet kirjallisen reklamaation myös Kontio Perinnälle asian käsittelyn helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi. Muistathan laittaa kirjeestämme löytyvän asianumeron reklamaatioon.
  • Mikä on keskeytyspyyntö?
    Sinulla on oikeus pyytää perinnän keskeytystä ja siirtää saatava oikeudelliseen perintään, mikäli saatava on erääntynyt kokonaisuudessaan. Keskeytyspyyntö tulee tehdä kirjallisesti. Perintää voidaan jatkaa keskeytyspyynnöstä huolimatta maksuhäiriömerkinnän ilmoittamiseksi, vanhentumisen katkaisemiseksi tai muuten velkojan oikeuksien säilyttämiseksi. Muista keskeytyspyynnön jälkeisistä perintätoimista ei peritä kuluja. Perinnän keskeyttämisellä ei ole vaikutusta oikeudellisen perinnän kuluihin. Katso myös muita perintäalan termejä perinnän sanakirjasta.
  • Olen lähettänyt yhteydenottopyynnön tai sähköpostin. Milloin voin odottaa vastausta?
    Käsittelemme saapuneet sähköpostit niiden saapumisjärjestyksessä ja vastaamme mahdollisimman pian. Jos tarvitset vastauksen heti esimerkiksi eräpäivän vuoksi, kannattaa soittaa asiakaspalveluumme. Puhelusta veloitetaan vain puhelinverkkomaksu.
  • Mistä voin tarkistaa velkani määrän?
    Helpoiten pääset tarkastamaan velan määrän sekä halutessasi tulostamaan saldotodistuksen Oma Kontio -palvelusta. Kirjautumiseen tarvittavat tiedot löydät lähettämästämme kirjeestä. Voit tiedustella velkasaldoasi myös asiakaspalvelustamme sähköpostitse tai puhelimitse.
  • Mitä oikeudellinen perintä tarkoittaa?
    Vapaaehtoisen perinnän aikana voit maksaa velkaa ilman uhkaa maksuhäiriömerkinnästä. Jos velkaa ei saada perittyä vapaaehtoisesti velalliselta, se voidaan periä oikeudellisesti. Oikeuden tuomiolla velasta tulee ulosottokelpoinen. Sen jälkeen velkasumma voidaan ulosmitata velallisen palkasta tai omaisuudesta. Velka on siirtynyt oikeudelliseen perintään, mikäli saat käräjäoikeudelta haastetiedoksiannon. Sinulla on vielä 14 vrk aikaa maksaa velka kokonaisuudessaan ja välttyä tuomiolta. Tuomio tarkoittaa sitä, että luottotietoihin tulee maksuhäiriömerkintä. Oikeudellisen perinnän hintaan vaikuttavat oikeudenkäynti- ja ulosottokulut.
  • Asiani on edennyt oikeudelliseen perintään. Tarvitseeko käräjäoikeudessa olla paikalla?
    Pääsääntöisesti vastaajan ei tarvitse olla paikalla käräjäoikeuden istunnossa, mikäli erillistä pyyntöä saapua käräjäoikeuteen ei ole toimitettu. Jos asia on epäselvä tai riitainen, niin läsnäoloa voidaan vaatia. Yleensä käräjäoikeudessa selvitetään saatavan oikeellisuus ja suurin osa tapauksista käsitellään kansliamenettelyssä.
  • Luottotiedoissani on Ref-merkintä. Mitä se tarkoittaa?

    Maksuhäiriömerkintä näkyy luottotiedoissa 2-4 vuotta, vaikka velka olisi jo maksettu pois. Ref-merkintä tarkoittaa sitä, että maksuhäiriömerkinnän aiheuttanut velka on maksettu kokonaan.

    Ref-merkintä tulee pyytää kirjallisesti ja sen mukana tulee toimittaa selvitys velan maksamisesta. Selvitys voi olla esimerkiksi velkojalta saatu todistus siitä, että velka on kokonaisuudessaan maksettu. Ref-merkintä ei siis tule automaattisesti.

    Ref-merkintä kannattaa kuitenkin hakea, sillä maksuhäiriömerkinnästä huolimatta voi esimerkiksi lainan saaminen onnistua, kun vanhat velat on hoidettu. Ref-merkinnän ansiosta myös maksuhäiriömerkintä saattaa poistua nopeammin luottotiedoista.

  • Miten maksumuistutus ja maksuvaatimus eroavat toisistaan?

    Maksumuistutus muistuttaa siita, etta saamasi lasku on erääntynyt. Maksumuistutuksesta ei tule maksuhäiriömerkintää. Kun maksat maksumuistutuksen eräpäivään mennessä, lasku ei siirry perintään. Maksumuistutuksesta peritään muistutuskulu, joka kuuluu myös maksaa. Maksullinen muistutuskulu voidaan lähettää aikaisintaan 14 vrk laskun eräpäivästä ja toinen muistutus voidaan lähettää aikaisintaan 14 vrk ensimmäisen muistutuksen jälkeen, jos laskua ei ole vielä maksettu. Kuluttajilla muistutuskulu on enintään 5 euroa, yrityksillä muistutuskulut vaihtelevat.

    Maksuvaatimus kertoo, etta lasku on siirtynyt perintään. Maksuvaatimuksen saatuasi kannattaa olla yhteydessä ennen eräpaivää asiakaspalveluumme, jotta voimme neuvotella, miten maksamaton velka hoidetaan. Maksuvaatimukseen sisältyy perintäkuluja, jotka tulee myös maksaa. Perintäkulujen suuruus riippuu perittävän laskun summasta. Mikäli maksuvaatimuksesta huolimatta laskua ei makseta, se voidaan siirtää oikeudelliseen perintään. Oikeudellisesta perinnästä voi seurata maksuhäiriömerkintä.

    Kaikki Kontio Perinnän yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä veloittamat perintäkulut perustuvat perintälakiin.

Maksaminen

  • Olen maksanut liikaa vahingossa. Miten saan palautettua ylimääräisen summan?
    Ylisuorituksen palauttamista voit pyytää asiakaspalvelustamme. Mikäli olet maksanut vahingossa liian suuren summan, voit siirtää ylimenevän osuuden toiseen avoimeen velkaasi tai pyytää palautusta pankkitilillesi. Ole siis yhteydessä asiakaspalveluun, jossa voit ilmoittaa tilinumeron, jolle haluat ylisuorituksen palautuvan. Palautuksesta veloitamme hallinnollisen kulun.
  • Sain Kontio Perinnältä perintäkirjeen, mutten juuri nyt pysty maksamaan koko summaa. Mitä voin tehdä?
    Otathan mahdollisimman pian yhteyttä asiakaspalveluumme, mikäli haluat neuvotella pidemmästä maksuajasta. Asiakaspalvelijamme auttavat sopivan maksusuunnitelman laatimisessa. Voit tehdä maksuohjelman myös Oma Kontio -palvelussa.
  • Olen sopinut Kontio Perinnän kanssa maksusuunnitelman, voinko maksaa useamman erän kerrallaan?
    Maksusuunnitelmasta on mahdollista maksaa useampi erä kerralla. Maksamalla koko maksusuunnitelman sovittua nopeammin voi säästää koroissa ja kuluissa. Mikäli maksat kerralla useamman erän maksusuunnitelmastasi, kirjautuu suorituksesi aina seuraavaan erään.
  • Mitä maksusuunnitelman tekeminen maksaa?
    Hinta muodostuu perittävästä summasta sekä maksusuunnitelman erien määrästä.
  • Olen sopinut Kontio Perinnän kanssa maksusuunnitelman, mutta en pysty noudattamaan sitä. Mitä voin tehdä?
    Ei ole lainkaan harvinaista, että henkilön taloudellinen tilanne yllättäen muuttuu ja solmittua maksusuunnitelmaa voi sen vuoksi olla vaikea noudattaa. Tällöin kannattaa aina ottaa viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta voimme yhdessä löytää ratkaisun asiaan. Useimmissa tapauksissa tilanne on selvitettävissä, kunhan yhteydenotto vain tehdään ennen maksusuunnitelman raukeamista.
  • Olen maksanut alkuperäisen laskun, miksi sain perintäkirjeen?
    On melko yleistä, että henkilö maksaa laskun eräpäivän jälkeen, mutta ennen kuin hän on saanut perintäkirjeen. Mikäli perintätoimisto on ehtinyt aloittaa perintätoimet ennen kuin lasku on maksettu, on se oikeutettu perimään myös perintäkulut. Jos perintätoimet on aloitettu ennen kuin maksu näkyy saajan tilillä, kirjeellä yksilöity kuluosuus pitää maksaa. Perintäkulut alkavat muodostua perintätoimien aloittamishetkellä, joten kun perintäkirje saapuu, perintätoimenpiteet on jo tehty ja näin ollen kulut tulee maksaa. Epäselvissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Luottotiedot

  • Mikä on maksuhäiriömerkintä?
    Maksuhäiriömerkintä syntyy tavallisesti pitkittyneen maksuvelvoitteen laiminlyönnin seurauksena. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi laskun ja maksun maksamatta jättämistä. Maksuhäiriömerkintä kirjataan luottotietorekisteriin, jossa se säilyy 2-4 vuotta. Luottotietorekisteriä pitävät Suomessa Suomen Asiakastieto Oy sekä Bisnode Finland Oy.
  • Jääkö maksuhäiriömerkintä luottotietoihin, vaikka olen maksanut velan pois kokonaan?
    Maksuhäiriömerkintä on voimassa tietyn ajan, 2-4 vuotta. Halutessasi voit saada luottotietoihin Ref-merkinnän, joka kertoo, että olet maksanut maksuhäiriömerkintään johtaneen velan pois kokonaisuudessaan.
  • Velkani on mennyt ulosottoon. Mitä voin tehdä?
    Perintätoimisto ei voi enää auttaa asiassa, ulosottoon menneitä velkoja hoitaa ulosottoviranomainen. Voit olla yhteydessä ulosottoviranomaiseen, jonka yhteystiedot löytyvät saamastasi ulosoton vireilletuloilmoituksesta. Lue lisää ulosotosta.
  • Näkeekö työnantaja, jos minulla on maksuhäiriömerkintä?
    Työnantajalla on oikeus tarkastaa työnhakijan tai työntekijän luottotiedot, jos työtehtävät edellyttävät erityistä luotettavuutta tai työtehtäviin liittyy mahdollisuus laittoman taloudellisen hyödyn tavoitteluun. Pääsääntöisesti työntekijöiden luottotietoja ei ole oikeutta katsoa. Työnhakijan luottotietoja puolestaan voi tarkastella useissa tilanteissa.
  • Kenellä on mahdollisuus nähdä maksuhäiriömerkintä?
    Maksuhäiriömerkintä näkyy niille henkilöille ja yrityksille, jotka tarkastavat luottotietosi. Luottotietojen tarkastaminen vaatii lainmukaisen perusteen tai tarkastettavan suostumuksen. Tarkastamisesta jää luottorekisteriin tiedot siitä, kuka tietoja on katsonut ja miksi. Luottotietolaista voi tarkastaa perusteet, joilla luottotietoja saa tarkastaa. Luottotietoja voi tarkastaa esimerkiksi maksusuunnitelman laatimista, vuokrasopimuksen tekemistä tai luoton myöntämistä varten.
  • Näkeekö työnantaja, jos palkasta osa menee suoraan ulosottoon?
    Työnantajalle menee maksukielto, jonka perusteella työnantajan tulee tilittää ulosottoon palkasta osuus. Työnantaja on siis tietoinen ulosotosta, mutta työnantajalla on vaitiolovelvollisuus.
  • Miten pitkään maksuhäiriömerkintä näkyy luottotiedoissa?
    Maksuhäiriömerkintä näkyy luottotiedoissa 2-4 vuotta. Jos velka maksetaan kokonaisuudessaan pois ja uusia merkintöjä ei tule, poistuu merkintä kahden vuoden kuluttua. Muissa tapauksissa maksuhäiriömerkintä näkyy neljä vuotta.
  • Milloin maksuhäiriömerkintä tulee luottotietoihin?
    Maksuhäiriömerkintä tulee, kun perintätoimiston maksuvaatimuksista huolimatta lasku on jäänyt maksamatta ja asia on edennyt oikeudelliseen perintään. Perintätoimiston lähettämistä maksumuistutuksista ei vielä maksuhäiriömerkintää tule.

Perinnästä aiheutuvat kulut

  • Onko perintäkulut maksettava?
    Perintäkulujen aiheellisuus riippuu siitä, milloin myöhästyneen maksun perintä on aloitettu ja näin ollen kustannuksia maksun myöhästymisestä on ehtinyt syntyä. Yleisesti perinnän katsotaan alkavan muutamaa päivää ennen maksumuistutuksen tai maksuvaatimuksen lähettämistä. Asiakaspalvelumme auttaa, jos haluat lisätietoja. Varaathan maksutositteet saataville asioinnin nopeuttamiseksi.
  • Kuka maksaa perintätoimiston käyttämisestä aiheutuvat kulut?
    Laskun maksaja eli velallinen on velvollinen maksamaan maksuviivästyksestä laskuttajalle eli velkojalle aiheutuneet kulut. Oikeus perintäkulujen perimisestä perustuu lakiin. Perintälain mukaan velallisen on korvattava velkojalle perinnästä aiheutuneet kohtuulliset kulut, riippumatta siitä, periikö velkaa laskuttaja itse vai perintäyhtiö laskuttajan puolesta.
  • Mitä kuluja perinnästä tulee?

    Velalliselta perittyjen perintäkulujen määrä riippuu siitä, kuinka pitkälle perintä on edennyt sekä siitä, minkä kokoisesta ja tyyppisestä laskusta on kyse. Kuluttajilla perinnässä perintäkulut perustuvat lakiin. Perintäkuluille on asetettu katto, eli ne eivät voi kasvaa määrättömästi. Yritysperinnässä perintäkuluille ei ole kattoa, mutta ne perustuvat myös lakiin. Yrityksillä perintäkulut määräytyvät perintätoimiston hoitamista toimenpiteistä sekä käytetystä ajasta.

    Laki velvoittaa velallista korvaamaan perinnästä velkojalle aiheutuvat kohtuulliset perintäkulut. Sillä ei ole merkitystä periikö saatavaa velkoja itse vai esimerkiksi perintätoimisto. Kaikki Kontio Perinnän yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä veloittamat perintäkulut perustuvat perintälakiin (Laki saatavien perinnästä 22.4.1999/513).

  • Mikä on viivästyskorko?

    Viivästyskorko on maksettava, mikäli laskunmaksu venyy yli eräpäivän. Viivästyskoron määrä kuluttajasaatavissa on 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Poikkeuksen muodostavat tilanteet, joissa kuluttaja on jo luottoaikana maksanut yleistä viivästyskorkoa suurempaa korkoa. Tällöin maksetaan samaa korkoa myös viivästyksen ajalta, kuitenkin enintään 180 päivän ajan.

    Yritykset voivat sopia vapaasti välillään käytettävän viivästyskoron. Jos muusta ei ole sovittu, maksetaan korkolain mukaista viivästyskorkoa.

Perinnän eteneminen

  • Miten perintä etenee?

    Perintä alkaa ns. vapaaehtoisella perinnällä, jossa maksamatta jäänyt lasku siirtyy Kontio Perinnän perittäväksi. Perintä alkaa ensimmäisellä maksuvaatimuksella, jonka voit maksaa kerralla tai sopia velalle maksusuunnitelman ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme ennen vaatimuksessa olevaa eräpäivää.

    Jos vapaaehtoisen perinnän aikana ei velkaa makseta, aloitetaan oikeudellinen perintä. Tässä vaiheessa lähetämme käräjäoikeuteen haastehakemuksen ja haemme käräjäoikeudelta päätöstä maksuvelvollisuudesta. Oikeuskäsittelyistä aiheutuu aina lisäkuluja.

    Kun asia siirtyy käräjäoikeudelle, tulee velalliselle tiedoksiantoilmoitus. Velkomustuomio tulee aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua tiedoksiantoilmoituksesta.

    Velkomustuomion myötä tulee myös luottotietoihin maksuhäiriömerkintä. Tästä saattaa seurata myös ulosottoviranomaisten suorittama velan periminen. Jos velka siirtyy ulosottoon, siitä lähetetään aina tiedoksianto. Ulosottoviranomaisilla on oikeus ulosmitata omaisuutta, jotta velka saadaan kuitatuksi.

    Lue lisää perinnän etenemisestä

Yhteystiedot:

(03) 3399 3603

Aukioloajat:

Ma-Pe 8-18